Skip to main content
Kontrolka DPF – jak wygląda, co zrobić kiedy się zapali?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

info@re-part.pl

order@re-part.pl

+ 48 698 657 357

Re-Part sp. z o.o.

05-555 Rembertów, ul. Spokojna 5

21 grudnia 2023

Kontrolka DPF – jak wygląda, co zrobić kiedy się zapali?

Kontrolka DPF to sygnał, który kierowca powinien potraktować bardzo poważnie. Jej zapalenie się na desce rozdzielczej może świadczyć o różnych problemach związanych z filtrem cząstek stałych. Zrozumienie, co kontrolka oznacza i jakie działania podjąć, gdy się zaświeci, jest kluczowe dla utrzymania sprawności pojazdu i uniknięcia kosztownych napraw DPF.

Rozpoznawanie kontrolki DPF

Kontrolka DPF jest specyficzna dla każdego modelu samochodu, ale często przedstawia wydech z cząstką sadzy lub po prostu napis „DPF”. Jest to intuicyjny sposób, aby nawet osoby nieposiadające specjalistycznej wiedzy motoryzacyjnej mogły rozpoznać problem z filtrem cząstek stałych. W nowoczesnych pojazdach, kontrolka ta często pojawia się razem z komunikatem tekstowym na centralnym wyświetlaczu komputera pokładowego, który dostarcza bardziej szczegółowych informacji.

Przyczyny aktywacji kontrolki DPF

Kiedy kontrolka DPF się zapala, jest to zazwyczaj zwiastun jednej z kilku sytuacji. Najczęstsza przyczyna to zatkanie filtra cząstek stałych sadzą, której nie udało się usunąć poprzez standardową regenerację pasywną, odbywającą się w czasie normalnej eksploatacji pojazdu. Może to być również sygnał, że system regeneracji filtra napotkał na problem, na przykład z powodu usterki czujników temperatury lub ciśnienia. Ponadto kontrolka może świadczyć o awarii innych komponentów silnika, które mają wpływ na pracę DPF, jak np. uszkodzone wtryskiwacze paliwa lub problemy z turbosprężarką.

Przeczytaj rownież:  Jak uszczelnić turbinę?

Postępowanie po zaświeceniu się kontrolki DPF

Kiedy kontrolka DPF się zapali, należy podjąć szereg działań, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu:

Zidentyfikuj charakter problemu

Przede wszystkim nie ignoruj zapalonej kontrolki i postaraj się zidentyfikować przyczynę jej aktywacji. Czy pojawiła się nagle w trakcie normalnej jazdy? Czy towarzyszą jej inne nietypowe objawy, takie jak spadek mocy silnika?

Zwiększ częstotliwość jazdy na długich dystansach

Jeżeli twoje codzienne trasy są krótkie, może to zakłócić proces regeneracji filtra. Regularna jazda na większe odległości przy wyższej prędkości może umożliwić filtorowi samoczynne oczyszczenie się z nagromadzonej sadzy oraz zapobiec zapchaniu DPF.

Wizyta w serwisie

Jeśli kontrolka DPF nie gaśnie mimo podjętych działań, konieczna może być profesjonalna diagnostyka oraz interwencja serwisowa. Zazwyczaj wiąże się to z podłączeniem pojazdu do komputera diagnostycznego, który wykryje konkretny kod błędu związany z DPF.

Odwiedź Re-Part, gdzie nasi eksperci w dziedzinie regenerowanych części samochodowych oferują profesjonalne usługi regeneracji turbosprężarek oraz czyszczenia i regeneracji filtrów DPF. Zaufaj doświadczeniu i nowoczesnym technologiom, które zapewnią Twojemu pojazdowi optymalną wydajność i długotrwałą niezawodność

Wypalanie DPF – regeneracja aktywna

Wypalanie DPF, czyli regeneracja aktywna, to proces, w którym za pomocą specjalnych procedur komputer pokładowy samochodu podnosi temperaturę spalin, aby spalić nagromadzoną sadzę w filtrze cząstek stałych. W wielu pojazdach proces ten odbywa się automatycznie, gdy tylko elektronika „zauważy”, że filtr zaczyna być zbyt przepełniony sadzą.

Jeżeli proces ten nie następuje samoczynnie, można spróbować wymusić regenerację poprzez odpowiednią jazdę – najczęściej zaleca się jazdę z prędkością około 60 km/h na wyższych obrotach (np. używając 3 biegu zamiast 4 lub 5), co powinno zwiększyć temperaturę wydechu i umożliwić wypalenie filtra. Ważne jest, aby podczas tego typu jazdy zachować bezpieczeństwo i przestrzegać przepisów ruchu drogowego.

Przeczytaj rownież:  Czyszczenie turbiny - co daje i jak to zrobić?

Wypalanie DPF w serwisie

Jeśli własne próby nie przynoszą rezultatów, wizyta w serwisie jest nieunikniona. Mechanicy dysponują sprzętem umożliwiającym przeprowadzenie wymuszonej regeneracji DPF. Proces ten trwa zazwyczaj od 30 minut do kilku godzin i może być wykonany bez demontażu filtra z pojazdu.

Wypalanie DPF w serwisie jest także rekomendowane, gdy kontrolka DPF zapala się częściej, nawet jeśli użytkownik stara się przestrzegać zaleceń eksploatacyjnych. Może to świadczyć o konieczności gruntownego oczyszczenia filtra lub diagnozie potencjalnych problemów, które przeszkadzają w prawidłowej regeneracji.

Kontrolka DPF – co warto zapamiętać?

Kontrolka DPF to ważny wskaźnik, który nie powinien być ignorowany. Zapalenie się tej kontrolki wymaga zwrócenia uwagi na styl jazdy i, w razie potrzeby, podjęcia odpowiednich działań mających na celu oczyszczenie filtra cząstek stałych. Jeśli własne próby nie przynoszą skutku, profesjonalna regeneracja w serwisie może okazać się niezbędna. Regularne wypalanie DPF, zarówno w czasie jazdy, jak i poprzez kontrolowane procedury serwisowe, jest kluczowe dla zachowania sprawności filtrów cząstek stałych i uniknięcia kosztownych napraw.

Wszystkie artykuły

    Repart © 2023


    Regeneracja części samochodowych.
    Regeneracja i naprawa

    Szybki kontakt


    Re-Part sp. z o.o.

    ul. Spokojna 5

    05-555 Rembertów

    Poland

    VAT UE PL5252613414