Skip to main content
Co to jest odma olejowa i jakie są objawy jej zatkania?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

info@re-part.pl

order@re-part.pl

+ 48 698 657 357

Re-Part sp. z o.o.


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


05-555 Rembertów, ul. Spokojna 5

18 sierpnia 2024

Co to jest odma olejowa i jakie są objawy jej zatkania?

Silnik samochodu to skomplikowany mechanizm, w którym każdy element odgrywa kluczową rolę. Jednym z takich elementów, często niedocenianym przez kierowców, jest odma olejowa. Ten niepozorny układ ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a jego awaria może prowadzić do poważnych i kosztownych uszkodzeń. W tym artykule zagłębimy się w temat odmy olejowej, wyjaśnimy jej działanie i omówimy objawy, które mogą świadczyć o jej zatkaniu.

Czym jest odma olejowa i jaką pełni funkcję?

Odma olejowa, zwana również odpowietrznikiem skrzyni korbowej, to układ odpowiedzialny za regulację ciśnienia w komorze silnika. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie gazów i oparów, które powstają podczas pracy silnika, z powrotem do układu dolotowego. Dzięki temu mechanizmowi, ciśnienie w skrzyni korbowej utrzymywane jest na optymalnym poziomie, co ma kluczowe znaczenie dla wydajności i trwałości silnika. Podczas pracy silnika, w komorze spalania dochodzi do niewielkich przedmuchów gazów spalinowych. Te gazy, wraz z oparami oleju, przedostają się do skrzyni korbowej. Gdyby nie było systemu odprowadzającego te opary, ciśnienie w skrzyni korbowej wzrosłoby do niebezpiecznego poziomu, co mogłoby prowadzić do uszkodzenia uszczelnień i wycieków oleju.

Jak działa odma olejowa?

Działanie odmy olejowej opiera się na prostym, ale skutecznym mechanizmie. Składa się ona z kilku kluczowych elementów:

  1. Przewody odpowietrzające
  2. Separator oleju
  3. Zawór regulujący ciśnienie

📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Gazy i opary z komory silnika są zasysane przez przewody odpowietrzające. Następnie trafiają do separatora oleju, gdzie większość cząsteczek oleju jest oddzielana i zawracana do miski olejowej. Oczyszczone gazy są kierowane do układu dolotowego, gdzie mieszają się ze świeżym powietrzem i paliwem, a następnie wracają do komory spalania. Zawór regulujący ciśnienie pełni ważną funkcję kontrolną, zapewniając, że ciśnienie w skrzyni korbowej pozostaje na odpowiednim poziomie. Dzięki temu systemowi, silnik może pracować efektywnie, a ryzyko uszkodzeń spowodowanych nadmiernym ciśnieniem jest minimalizowane.

Objawy zatkania odmy olejowej

Zatkanie odmy olejowej to problem, który może mieć poważne konsekwencje dla pracy silnika. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy byli świadomi objawów, które mogą wskazywać na awarię tego układu. Oto najczęstsze symptomy zatkania odmy olejowej:

Przeczytaj rownież:  Jak naprawić przeładowanie turbiny?

Zwiększone zużycie oleju

Jednym z pierwszych sygnałów, że odma olejowa może być zatkana, jest zauważalny wzrost zużycia oleju silnikowego. Gdy układ odpowietrzający nie działa prawidłowo, opary oleju, zamiast być zawracane do miski olejowej, mogą być spalane w komorze spalania. W rezultacie, kierowca może zauważyć, że musi częściej uzupełniać olej między wymianami.

Dymienie z układu wydechowego

Zatkana odma olejowa może prowadzić do sytuacji, w której nadmiar oleju przedostaje się do komory spalania. W efekcie, z rury wydechowej może wydobywać się niebieski lub szary dym. Jest to szczególnie widoczne podczas przyspieszania lub gdy silnik pracuje pod obciążeniem.

Wycieki oleju

Gdy ciśnienie w skrzyni korbowej wzrasta z powodu zatkania odmy, może dojść do uszkodzenia uszczelnień i uszczelek. To z kolei prowadzi do wycieków oleju w różnych miejscach silnika. Kierowcy mogą zauważyć plamy oleju pod samochodem lub na elementach silnika.

Spadek mocy silnika


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Nieprawidłowe działanie odmy olejowej może wpływać na wydajność silnika. Kierowcy mogą odczuwać spadek mocy, szczególnie podczas przyspieszania lub jazdy pod górę. Silnik może również pracować nierówno lub dławić się.

Problemy z rozruchem

W niektórych przypadkach zatkana odma olejowa może utrudniać rozruch silnika. Może to być spowodowane nadmiernym ciśnieniem w skrzyni korbowej, które utrudnia prawidłowe działanie tłoków i zaworów.

Świecenie się kontrolki ciśnienia oleju

W zaawansowanych przypadkach zatkania odmy olejowej, może zapalić się kontrolka ciśnienia oleju na desce rozdzielczej. Jest to sygnał, że ciśnienie oleju w silniku jest nieprawidłowe i wymaga natychmiastowej interwencji.

Nieprzyjemny zapach spalin

Gdy olej przedostaje się do komory spalania z powodu zatkania odmy, może to prowadzić do charakterystycznego, nieprzyjemnego zapachu spalin. Kierowcy mogą wyczuć zapach palonego oleju, szczególnie po dłuższej jeździe lub gdy silnik jest rozgrzany.

Przyczyny zatkania odmy olejowej

Zrozumienie przyczyn zatkania odmy olejowej jest kluczowe dla prawidłowej konserwacji i uniknięcia potencjalnych problemów. Oto najczęstsze czynniki prowadzące do zatkania tego ważnego elementu:

Zanieczyszczenie oleju


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Jedną z głównych przyczyn zatkania odmy olejowej jest używanie zanieczyszczonego lub niskiej jakości oleju silnikowego. Olej, który zawiera dużo zanieczyszczeń lub osadów, może z czasem zatykać przewody odmy, utrudniając prawidłowy przepływ gazów.

Rzadkie wymiany oleju

Zbyt długie okresy między wymianami oleju mogą prowadzić do gromadzenia się osadów i szlamów w silniku. Te zanieczyszczenia mogą z czasem przedostawać się do układu odmy, blokując jego drożność.

Eksploatacja silnika na krótkich dystansach

Częsta jazda na krótkich dystansach, szczególnie w zimnych warunkach, może prowadzić do kondensacji pary wodnej w silniku. Ta wilgoć, mieszając się z oparami oleju, może tworzyć emulsję, która z czasem zatyka przewody odmy.

Zużycie mechaniczne

Z biegiem czasu i przebiegiem samochodu, elementy odmy olejowej mogą ulegać naturalnemu zużyciu. Może to prowadzić do zmniejszenia ich efektywności i ostatecznie do zatkania.

Nieprawidłowa konserwacja

Zaniedbania w regularnych przeglądach i konserwacji silnika mogą przyczyniać się do problemów z odmą olejową. Brak czyszczenia lub wymiany elementów układu odpowietrzającego może prowadzić do ich stopniowego zatkania.

Przeczytaj rownież:  Jakie są objawy uszkodzonego elektrozaworu turbiny?

Ekstremalne warunki pracy


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Silniki pracujące w trudnych warunkach, takich jak duże zapylenie, ekstremalne temperatury czy częste przeciążenia, są bardziej narażone na problemy z odmą olejową. W takich warunkach zanieczyszczenia mogą gromadzić się szybciej, prowadząc do zatkania.

Jak zapobiegać zatkaniu odmy olejowej?

Profilaktyka jest kluczem do uniknięcia problemów z odmą olejową. Oto kilka skutecznych sposobów, które pomogą utrzymać ten układ w dobrej kondycji:

  1. Regularne wymiany oleju: Przestrzeganie zalecanych przez producenta terminów wymiany oleju jest kluczowe. Świeży olej o odpowiedniej jakości pomoże utrzymać czystość silnika i odmy.
  2. Używanie wysokiej jakości oleju: Stosowanie oleju o odpowiedniej specyfikacji i jakości zmniejsza ryzyko tworzenia się osadów i zanieczyszczeń.
  3. Regularne przeglądy: Podczas rutynowych przeglądów warto poprosić mechanika o sprawdzenie stanu odmy olejowej.
  4. Unikanie częstych krótkich tras: Jeśli to możliwe, staraj się unikać częstych krótkich podróży, szczególnie w zimnych warunkach. Dłuższe trasy pozwalają silnikowi osiągnąć optymalną temperaturę pracy.
  5. Czyszczenie układu: Okresowe czyszczenie układu odmy może pomóc w utrzymaniu jego drożności. Można to zrobić za pomocą specjalnych środków czyszczących lub podczas bardziej kompleksowego serwisu silnika.
  6. Wymiana elementów: W przypadku starszych pojazdów lub tych o dużym przebiegu, warto rozważyć profilaktyczną wymianę elementów odmy olejowej.

Czyszczenie odmy olejowej – czy można zrobić to samodzielnie?

Czyszczenie odmy olejowej to zadanie, które w niektórych przypadkach można wykonać samodzielnie, jednak wymaga ono pewnej wiedzy technicznej i odpowiednich narzędzi. Oto ogólny zarys procesu:

  1. Zlokalizuj odmę olejową: Położenie odmy może się różnić w zależności od modelu samochodu. Zwykle znajduje się ona w pobliżu pokrywy zaworów.
  2. Demontaż: Ostrożnie zdemontuj przewody i elementy odmy. Zwróć uwagę na ich ułożenie, aby później prawidłowo je zamontować.
  3. Czyszczenie: Użyj specjalnego środka do czyszczenia odmy lub rozpuszczalnika do usunięcia nagromadzonych osadów. Możesz również użyć sprężonego powietrza do przedmuchania przewodów.
  4. Inspekcja: Sprawdź stan wszystkich elementów. Jeśli zauważysz uszkodzenia lub nadmierne zużycie, rozważ wymianę tych części.
  5. Montaż: Po dokładnym wyczyszczeniu i wysuszeniu wszystkich elementów, zamontuj je z powrotem, zwracając uwagę na prawidłowe połączenia.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku nowszych modeli samochodów lub bardziej skomplikowanych układów, czyszczenie odmy może wymagać specjalistycznej wiedzy i narzędzi. W takich sytuacjach zalecamy skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu.

Kiedy należy wymienić odmę olejową?

Mimo regularnej konserwacji i czyszczenia, może nadejść moment, gdy wymiana odmy olejowej stanie się konieczna. Oto sytuacje, w których należy rozważyć wymianę:

  1. Powtarzające się problemy: Jeśli objawy zatkania odmy powracają mimo czyszczenia, może to oznaczać, że elementy układu są zużyte i wymagają wymiany.
  2. Widoczne uszkodzenia: Pęknięcia, rozerwania lub inne widoczne uszkodzenia elementów odmy są jednoznacznym wskazaniem do wymiany.
  3. Duży przebieg: W samochodach o wysokim przebiegu, zwłaszcza powyżej 200 000 km, profilaktyczna wymiana odmy może zapobiec potencjalnym problemom.
  4. Zalecenia producenta: Niektórzy producenci samochodów mogą zalecać wymianę odmy olejowej po określonym przebiegu lub czasie eksploatacji.
  5. Po poważnych awariach silnika: Jeśli samochód przeszedł poważną naprawę silnika, wymiana odmy olejowej może być częścią kompleksowej regeneracji.
Przeczytaj rownież:  Olej od zimnej strony turbiny - co zrobić?

Odmowa olejowa – co warto zapamiętać?


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Odma olejowa, choć często niedoceniana, pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jej zatkanie może prowadzić do szeregu problemów, od zwiększonego zużycia oleju po poważne uszkodzenia silnika. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy byli świadomi objawów zatkania odmy i podejmowali odpowiednie kroki profilaktyczne. Regularne przeglądy, stosowanie wysokiej jakości oleju i unikanie krótkich tras to podstawowe działania, które mogą znacząco przedłużyć żywotność odmy olejowej i całego silnika. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów, szybka reakcja i konsultacja z profesjonalistą mogą uchronić przed kosztownymi naprawami. Pamiętajmy, że dbałość o odmę olejową to inwestycja w długotrwałą i bezproblemową eksploatację naszego samochodu. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące stanu odmy olejowej w swoim pojeździe lub potrzebujesz profesjonalnej porady, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami w re-part. Nasz zespół specjalistów z przyjemnością pomoże w diagnozie i rozwiązaniu wszelkich problemów związanych z odmą olejową i innymi elementami silnika.

Wszystkie artykuły

    Repart © 2023


    Regeneracja części samochodowych.
    Regeneracja i naprawa

    Szybki kontakt


    Re-Part sp. z o.o.

    ul. Spokojna 5

    05-555 Rembertów

    Poland

    VAT UE PL5252613414