Skip to main content
Jak zbudowana jest turbosprężarka?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

info@re-part.pl

order@re-part.pl

+ 48 698 657 357

Re-Part sp. z o.o.


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


05-555 Rembertów, ul. Spokojna 5

18 lipca 2024

Jak zbudowana jest turbosprężarka?

Turbosprężarka – serce nowoczesnego silnika. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak to niewielkie urządzenie potrafi tak znacząco zwiększyć moc Twojego samochodu? W tym artykule zagłębimy się w fascynujący świat turbosprężarek, poznając ich budowę, komponenty i zasadę działania. Odkryjemy, jak ta precyzyjna maszyna przekształca energię gazów spalinowych w dodatkową moc dla Twojego pojazdu.

Z czego składa się turbosprężarka?

Turbosprężarka to zaawansowane urządzenie mechaniczne, które składa się z wielu precyzyjnie dopasowanych elementów. Każdy z tych komponentów odgrywa kluczową rolę w procesie zwiększania mocy silnika. Mimo swojej złożoności, turbosprężarka działa na stosunkowo prostej zasadzie wykorzystania energii gazów spalinowych. Przyjrzyjmy się bliżej głównym elementom, które tworzą to fascynujące urządzenie:

  • Wirnik turbiny: To serce turbosprężarki, napędzane przez gazy spalinowe. Wykonany zazwyczaj ze stopów niklu, wytrzymuje temperatury sięgające nawet 1000°C. Jego łopatki są precyzyjnie wyprofilowane, aby maksymalnie wykorzystać energię gazów spalinowych.
  • Wirnik sprężarki: Połączony z wirnikiem turbiny wspólnym wałem, odpowiada za sprężanie powietrza dostarczanego do silnika. Wykonany najczęściej ze stopów aluminium, obraca się z prędkością nawet 200 000 obrotów na minutę, zapewniając ogromny przepływ powietrza.
  • Wał: Łączy wirnik turbiny z wirnikiem sprężarki. Musi być niezwykle wytrzymały, aby przenosić ogromne siły i pracować w ekstremalnych temperaturach. Często wykonany jest ze specjalnych stopów stali.
  • Łożyska: Zapewniają płynną pracę wału przy ekstremalnie wysokich prędkościach obrotowych. Najczęściej stosuje się łożyska ślizgowe, smarowane olejem pod wysokim ciśnieniem.
  • Obudowa: Składa się z trzech głównych części: obudowy turbiny, obudowy sprężarki i obudowy środkowej (łożyskowej). Obudowa turbiny musi wytrzymać wysokie temperatury, podczas gdy obudowa sprężarki jest zaprojektowana tak, aby efektywnie kierować sprężone powietrze do silnika.
  • Zawór upustowy (wastegate): Kontroluje ilość gazów spalinowych kierowanych na turbinę, zapobiegając nadmiernemu wzrostowi ciśnienia doładowania. Jest kluczowy dla bezpieczeństwa i wydajności turbosprężarki.
Przeczytaj rownież:  Na czym polega regeneracja części samochodowych?

Jak zbudowana jest turbina samochodowa?

Turbina samochodowa, będąca integralną częścią turbosprężarki, to precyzyjnie zaprojektowane urządzenie. Składa się z wirnika turbiny, osadzonego na wale, który obraca się w obudowie. Wirnik turbiny posiada łopatki, które są napędzane przez gazy spalinowe opuszczające silnik. Obudowa turbiny jest zaprojektowana tak, aby kierować gazy spalinowe na łopatki wirnika pod optymalnym kątem, maksymalizując efektywność konwersji energii. Materiały użyte do konstrukcji turbiny muszą wytrzymywać ekstremalne temperatury i naprężenia. Wirnik turbiny często wykonany jest ze stopów niklu, które zachowują swoje właściwości mechaniczne nawet w temperaturach przekraczających 1000°C. Obudowa turbiny zazwyczaj wykonana jest z żeliwa wysokogatunkowego lub stali nierdzewnej, aby wytrzymać wysokie temperatury i ciśnienia. Kluczowym elementem jest również system łożyskowania, który musi zapewnić płynną pracę wału przy ekstremalnie wysokich prędkościach obrotowych, często przekraczających 150 000 obrotów na minutę. Całość jest precyzyjnie wyważona, aby zminimalizować wibracje i zapewnić długotrwałą, niezawodną pracę.

Jaka jest zasada działania turbosprężarki samochodowej?


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Zasada działania turbosprężarki opiera się na wykorzystaniu energii gazów spalinowych do zwiększenia ilości powietrza dostarczanego do silnika. Proces ten rozpoczyna się, gdy gazy spalinowe opuszczające silnik są kierowane na łopatki wirnika turbiny. Energia kinetyczna tych gazów powoduje bardzo szybkie obracanie się turbiny – często z prędkością przekraczającą 150 000 obrotów na minutę. Turbina jest połączona wspólnym wałem ze sprężarką. Gdy turbina się obraca, sprężarka również zaczyna pracować, zasysając powietrze z otoczenia. To powietrze jest następnie kompresowane i wtłaczane do silnika pod zwiększonym ciśnieniem. Dzięki temu do cylindrów trafia więcej powietrza niż w przypadku silnika wolnossącego, co pozwala na spalenie większej ilości paliwa i wygenerowanie większej mocy. Kluczowym elementem w pracy turbosprężarki jest zawór upustowy (wastegate), który kontroluje ilość gazów spalinowych kierowanych na turbinę. Zapobiega to nadmiernemu wzrostowi ciśnienia doładowania, chroniąc silnik przed uszkodzeniem. Cały ten proces odbywa się w ułamkach sekundy, zapewniając płynny przyrost mocy i momentu obrotowego.

Przeczytaj rownież:  Czym jest i jak powinna chodzić sztanga turbiny?

Jeśli Twoja turbosprężarka wymaga profesjonalnej regeneracji lub naprawy, firma re-part jest gotowa służyć swoim doświadczeniem i wiedzą. Nasi eksperci specjalizują się w kompleksowej obsłudze turbosprężarek, oferując usługi od diagnostyki po zaawansowane regeneracje turbiny. Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii i oryginalnych części, gwarantujemy najwyższą jakość usług. Nie ryzykuj wydajności swojego silnika – skontaktuj się z nami już dziś, aby umówić się na konsultację lub usługę. Zaufaj profesjonalistom z re-part i ciesz się optymalną pracą swojej turbosprężarki przez długie lata!

Wszystkie artykuły

    Repart © 2023


    Regeneracja części samochodowych.
    Regeneracja i naprawa

    Szybki kontakt


    Re-Part sp. z o.o.

    ul. Spokojna 5

    05-555 Rembertów

    Poland

    VAT UE PL5252613414