Skip to main content
DPF – co to jest? Za co odpowiada i jakie są objawy zatkania?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

info@re-part.pl

order@re-part.pl

+ 48 698 657 357

Re-Part sp. z o.o.

05-555 Rembertów, ul. Spokojna 5

21 grudnia 2023

DPF – co to jest? Za co odpowiada i jakie są objawy zatkania?

DPF – to filtr cząstek stałych, niezwykle ważny element układu wydechowego współczesnych samochodów z silnikiem Diesla. Jego główna rola to redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych, które powstają podczas spalania paliwa. Aby systematycznie utrzymywać swój samochód w doskonałej formie i dbać o środowisko, warto zgłębić tajniki działania DPF. Odkryj zatem, czym jest ten element i jakie sygnały mogą wskazywać na jego zatkanie. Zapraszam do lektury, by dowiedzieć się więcej o tym kluczowym składniku Twojego diesla.

DPF – czym jest i jak działa?

DPF – to filtr cząstek stałych, niezwykle ważny element układu wydechowego współczesnych samochodów z silnikiem Diesla. Jego główna rola to redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych, które powstają podczas spalania paliwa. Aby systematycznie utrzymywać swój samochód w doskonałej formie i dbać o środowisko, warto zgłębić tajniki działania DPF. Odkryj zatem, czym jest ten element i jakie sygnały mogą wskazywać na jego zatkanie. Zapraszam do lektury, by dowiedzieć się więcej o tym kluczowym składniku Twojego diesla.

Jak rozpoznać objawy zatkania DPF?

Zacznijmy od podstaw – DPF, będąc integralną częścią układu wydechowego, ma za zadanie filtrację cząstek sadzy. Regularne użytkowanie samochodu na krótkich odcinkach, niskich obrotach lub w niskich temperaturach może prowadzić do zatkania filtra. Objawy takiego stanu rzeczy mogą być różnorodne. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest zapalenie się kontrolki DPF filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. Może towarzyszyć temu obniżenie mocy silnika oraz zwiększone spalanie paliwa. Ważne, byś nie ignorował tych sygnałów, gdyż mogą one prowadzić do poważniejszych usterek.

Przeczytaj rownież:  Awaria turbiny podczas jazdy - co zrobić?

Dlaczego DPF ulega zatkaniu?

Filtr z czasem ulega naturalnemu zapchaniu DPF, co jest efektem nagromadzenia cząstek sadzy i popiołu. Jest to nieuniknione, jednak proces ten może być przyspieszony przez określone warunki eksploatacji. Przede wszystkim jeżdżenie na krótkich dystansach, gdzie silnik nie osiąga optymalnej temperatury, może przyczynić się do niedostatecznego spalania cząstek sadzy. Warto wiedzieć, że DPF wymaga okresowej regeneracji, czyli wypalania DPF z nagromadzonych zanieczyszczeń. W normalnych warunkach eksploatacji, proces ten odbywa się automatycznie. Problemy zaczynają się, gdy samochód nie jest eksploatowany w sposób umożliwiający tę regenerację.

Co zrobić w przypadku zatkania DPF?

Zatkanie DPF to sytuacja, która wymaga natychmiastowej reakcji. Ignorowanie problemu może doprowadzić do uszkodzenia filtra i, w efekcie, do kosztownej wymiany. Jeśli zauważyłeś objawy wskazujące na problemy z DPF, pierwszym krokiem powinno być przeprowadzenie diagnostyki komputerowej. Pozwoli to potwierdzić źródło problemu i ocenić stopień zatkania filtra. W niektórych przypadkach wystarczająca może być manualna regeneracja, czyli wywołanie procesu wypalania sadzy przy pomocy odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego. Jeśli jednak filtr jest zbyt mocno zatkany, może być konieczna jego wymiana lub profesjonalne czyszczenie poza pojazdem.

Co warto wiedzieć na temat regeneracji DPF?

Regeneracja i czyszczenie DPF jest procesem, który ma na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności filtra cząstek stałych, a więc usunięcie zgromadzonej sadzy i popiołu, które mogą go zablokować. Istnieją dwa podstawowe rodzaje regeneracji: pasywna i aktywna.

Pasywna regeneracja DPF

Regeneracja pasywna odbywa się bez ingerencji użytkownika i jest możliwa, gdy pojazd regularnie osiąga wysoką temperaturę wydechu, co jest typowe dla jazdy na dłuższych odcinkach autostrad. Podczas pasywnej regeneracji, cząstki sadzy w filtrze są utleniane dzięki wysokiej temperaturze, która powstaje w normalnych warunkach eksploatacji silnika.

Aktywna regeneracja DPF

Jeśli warunki do pasywnej regeneracji nie są spełnione – na przykład kiedy pojazd jest często używany do krótkich przejazdów – system może zainicjować aktywną regenerację. W tym procesie elektronika pokładowa pojazdu zwiększa temperaturę w układzie wydechowym poprzez modyfikację czasu wtrysku paliwa, co pozwala na spalanie nagromadzonej sadzy.

Przeczytaj rownież:  Jak uszczelnić turbinę?

Wskazania do regeneracji DPF

O potrzebie przeprowadzenia regeneracji DPF może poinformować zapalenie się kontrolki filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. Jest to znak, że filtr jest zasypany i nie może wykonać regeneracji pasywnej, a warunki do regeneracji aktywnej nie zostały spełnione naturalnie.

Jak przeprowadzić regenerację DPF?

W przypadku potrzeby ręcznego wywołania regeneracji, co może być wymagane przy częstym jeżdżeniu na krótkich dystansach, zaleca się odwiedzenie warsztatu specjalizującego się w układach wydechowych. Mechanik może wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie diagnostyczne do inicjowania regeneracji. Alternatywnie, niektóre pojazdy posiadają procedurę manualnego wywołania regeneracji, którą możesz przeprowadzić sam, jednak zawsze należy postępować zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu.

Jak zapobiegać zatkaniu DPF?

Zapobieganie jest zawsze lepsze niż leczenie – ta zasada doskonale sprawdza się w kontekście DPF. Aby zminimalizować ryzyko zatkania filtra, należy regularnie korzystać z samochodu w sposób, który umożliwi automatyczną regenerację filtra. Oznacza to między innymi regularne przejażdżki z wyższą prędkością lub na wyższych obrotach, aby silnik mógł osiągnąć temperaturę niezbędną do spalenia nagromadzonych cząstek sadzy. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości paliwa i oleju silnikowego może pomóc w utrzymaniu DPF w dobrym stanie.

Podsumowanie roli DPF

DPF pełni niezwykle ważną rolę w redukowaniu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Zrozumienie jego działania, regularna kontrola oraz odpowiednia eksploatacja pojazdu mogą znacznie wydłużyć żywotność filtra oraz ograniczyć potrzebę jego wymiany czy kosztownych napraw. Pamiętaj, że dbając o DPF, dbasz nie tylko o własny samochód, ale też o środowisko naturalne.

Wszystkie artykuły

    Repart © 2023


    Regeneracja części samochodowych.
    Regeneracja i naprawa

    Szybki kontakt


    Re-Part sp. z o.o.

    ul. Spokojna 5

    05-555 Rembertów

    Poland

    VAT UE PL5252613414