Skip to main content
Turbo dziura – czym jest, co możemy zrobić?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

info@re-part.pl

order@re-part.pl

+ 48 698 657 357

Re-Part sp. z o.o.


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


05-555 Rembertów, ul. Spokojna 5

19 czerwca 2024

Turbo dziura – czym jest, co możemy zrobić?

Turbosprężarki stały się nieodzownym elementem współczesnych silników, zwłaszcza w kontekście zwiększania mocy i efektywności paliwowej. Jednak każdy miłośnik motoryzacji, który kiedykolwiek miał do czynienia z turbodoładowaniem, z pewnością spotkał się z pojęciem „turbo dziura”. Ten termin budzi wiele emocji i pytań: co to dokładnie jest, czym jest spowodowana, i czy można ją w jakiś sposób wyeliminować? W tym artykule dokładnie przyjrzymy się temu zjawisku i zastanowimy się, jak sobie z nim radzić.

Co znaczy turbo dziura?

Turbo dziura to termin używany do opisania opóźnienia w dostarczeniu mocy przez turbosprężarkę po nagłym wciśnięciu pedału gazu. Jest to moment, w którym kierowca odczuwa brak natychmiastowej reakcji silnika, zanim turbosprężarka osiągnie swoje pełne możliwości. Turbo dziura jest najbardziej zauważalna przy niskich obrotach silnika, kiedy ilość gazów wydechowych nie jest jeszcze wystarczająca do natychmiastowego rozpędzenia wirnika turbosprężarki. W praktyce oznacza to, że po naciśnięciu gazu, zamiast gwałtownego przyspieszenia, kierowca musi poczekać ułamek sekundy, aż turbosprężarka się „rozkręci” i dostarczy odpowiednią ilość sprężonego powietrza do silnika. To krótkie opóźnienie może być frustrujące, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy lub wyprzedzania.

Czym jest spowodowana turbo dziura?

Turbo dziura wynika z charakterystyki działania turbosprężarki. Oto szczegółowe wyjaśnienie, co powoduje to zjawisko:

  • Zasada działania turbosprężarki: Turbosprężarka jest napędzana gazami wydechowymi, które wprawiają w ruch wirnik turbiny. W momencie, gdy kierowca wciska pedał gazu, potrzeba czasu, aby gazy spalinowe osiągnęły odpowiednią prędkość i ciśnienie, które napędzą wirnik do wysokich obrotów.
  • Niskie obroty silnika: Przy niskich obrotach silnika ilość gazów wydechowych jest niewielka, co sprawia, że turbosprężarka pracuje wolniej. Dopiero po zwiększeniu obrotów silnika, ilość gazów wydechowych wzrasta, co umożliwia turbosprężarce osiągnięcie pełnej efektywności.
  • Masa wirnika turbiny: Wirnik turbiny ma swoją masę, a rozpędzenie go do wysokich obrotów wymaga pewnej ilości energii. Proces ten zajmuje ułamek sekundy, co skutkuje opóźnieniem w dostarczeniu mocy.
  • Konstrukcja układu dolotowego: Długość i konstrukcja przewodów dolotowych również wpływają na turbo dziurę. Im bardziej skomplikowany i dłuższy układ, tym dłużej trwa, zanim sprężone powietrze dotrze do komory spalania.
  • Zmienna geometria turbosprężarki: Niektóre nowoczesne turbosprężarki wyposażone są w technologię zmiennej geometrii turbosprężarki (VGT), która pozwala na optymalizację przepływu gazów wydechowych w zależności od obciążenia silnika. Jednak nie wszystkie pojazdy są w nią wyposażone, co oznacza, że turbo dziura jest bardziej odczuwalna w starszych konstrukcjach.
Przeczytaj rownież:  Awaria turbiny podczas jazdy - co zrobić?

Czy możemy pozbyć się turbo dziury?


📞 Zadzwoń do nas: 698 657 357 i uzyskaj wycenę regeneracji, naprawy lub wymiany turbosprężarki 


Choć całkowite wyeliminowanie turbo dziury jest trudne, istnieją sposoby, aby znacząco zmniejszyć jej odczuwalność. Oto kilka metod, które mogą pomóc:

  • Zmiana stylu jazdy: Jednym z najprostszych sposobów na zminimalizowanie turbo dziury jest dostosowanie stylu jazdy. Unikanie nagłych przyspieszeń i utrzymywanie silnika na wyższych obrotach może pomóc w utrzymaniu turbosprężarki w bardziej efektywnym zakresie pracy.
  • Instalacja turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT): Jak wspomniano wcześniej, turbosprężarki ze zmienną geometrią mogą znacząco zmniejszyć turbo dziurę, dostosowując przepływ gazów wydechowych do bieżących potrzeb silnika. Ta technologia pozwala na szybsze rozpędzenie wirnika turbiny nawet przy niskich obrotach.
  • Podwójne turbosprężarki: Niektóre pojazdy są wyposażone w układy z dwiema turbosprężarkami – małą i dużą. Mała turbosprężarka działa przy niskich obrotach, zapewniając szybkie doładowanie, podczas gdy duża turbosprężarka przejmuje pracę przy wyższych obrotach, dostarczając większą moc. Taki układ zmniejsza turbo dziurę i poprawia osiągi silnika w całym zakresie obrotów.
  • Turbo + kompresor (Twincharger): W niektórych nowoczesnych silnikach stosuje się kombinację turbosprężarki i kompresora mechanicznego. Kompresor zapewnia natychmiastowe doładowanie przy niskich obrotach, podczas gdy turbosprężarka przejmuje rolę przy wyższych obrotach, eliminując tym samym turbo dziurę.
  • Modyfikacje układu dolotowego: Skrócenie i uproszczenie przewodów dolotowych może pomóc w szybszym dostarczeniu sprężonego powietrza do komory spalania. Warto również zadbać o regularne czyszczenie intercoolera i przewodów dolotowych, aby zapewnić ich maksymalną przepustowość.
  • Elektroniczne systemy wspomagające: Niektóre nowoczesne pojazdy są wyposażone w systemy elektroniczne, które zarządzają pracą turbosprężarki i silnika w sposób optymalny, minimalizując turbo dziurę. Aktualizacje oprogramowania ECU (Engine Control Unit) mogą również poprawić reakcję turbosprężarki.

Co warto zapamiętać na temat zjawiska turbo dziury?

Turbo dziura to zjawisko, które wynika z charakterystyki pracy turbosprężarki i jest najbardziej odczuwalne przy niskich obrotach silnika. Chociaż całkowite wyeliminowanie turbo dziury jest trudne, istnieje wiele metod, które mogą pomóc w jej zminimalizowaniu. Zmiana stylu jazdy, zastosowanie turbosprężarek o zmiennej geometrii, układów podwójnych turbosprężarek, czy modyfikacje układu dolotowego to tylko niektóre z rozwiązań. Jeśli masz problemy z turbo dziurą w swoim pojeździe, warto skonsultować się z ekspertami. Firma re-part specjalizuje się w regeneracji turbosprężarek i oferuje profesjonalne doradztwo oraz usługi najwyższej jakości, które pomogą Ci cieszyć się pełnią mocy twojego silnika bez irytujących opóźnień.

Przeczytaj rownież:  Dlaczego przybywa oleju w silniku diesla w aucie z DPF?
Wszystkie artykuły

    Repart © 2023


    Regeneracja części samochodowych.
    Regeneracja i naprawa

    Szybki kontakt


    Re-Part sp. z o.o.

    ul. Spokojna 5

    05-555 Rembertów

    Poland

    VAT UE PL5252613414